Ośrodek szkoleniowy STRAŻAK w Turawie | |
---|---|
Lokalizacja | Turawa (woj. opolskie) |
Branża | turystyka, hotelarska |
Rodzaj wdrożenia | węzeł cieplny |
Rok wdrożenia | 2022 |
Ośrodek szkoleniowy STRAŻAK w Turawie należy do Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP. Oferuje zarówno zakwaterowanie i wypoczynek, jak również prowadzi szkolenia, kursy i pokazy o tematyce ratowniczo-gaśniczej i ratownictwa medycznego.
Celem wdrożenia było zaprojektowanie oraz budowa 3-funkcyjnego (CO+CWU+basen) węzła cieplnego opartego o pompę ciepła. Węzeł posiada rezerwowe źródło w postaci kotła olejowego pozostawionego sprzed modernizacji. Układ paneli fotowoltaicznych zapewnia z nadwyżką zasilanie pompy ciepła w ciągu dnia w okresie wiosenno-letnim i częściowo również w pozostałej części roku.
Platforma to główny komponent informatyczny całego systemu pomiarowego. Odpowiada za odczyt, archiwizację i monitorowanie wszystkich opomiarowanych parametrów. Dodatkowo oferuje m.in. funkcje wizualizacji danych na schematach technologicznych i wykresach, możliwość generowania raportów w formacie Excel i PDF, a także wysyłanie alarmów SMS według zdefiniowanych reguł.
System oferuje również możliwość wykorzystania uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) m.in. do przewidywania zachowania monitorowanych obiektów w przyszłości oraz wykrywania anomalii w ich pracy. Mimo posiadania wielu funkcji, jego podstawowa obsługa jest bardzo prosta.
Przy budowie węzła cieplnego wykorzystano pompę ciepła firmy Aermec o mocy 120 kW jako główne źródło ciepła. Jest to rewersyjna pompa ciepła typu powietrze-woda do układów grzewczych, klimatyzacyjnych oraz do podgrzewania ciepłej wody użytkowej do montażu zewnętrznego.
Dzięki komunikacji z pompą ciepła z użyciem protokołu Modbus RTU, istnieje możliwość zarówno odczytywania z pompy wartości pomiarowych, jak również sterowania nią z poziomu szafy sterowniczej i przez sieć Internet (przez system SyNiS).
W węźle cieplnym zastosowano układ paneli fotowoltaicznych. Rozwiązanie to znacząco zmniejsza koszty energii elektrycznej konieczne do zasilenia pompy ciepła. Dzięki licznikom energii elektrycznej, wiemy kiedy produkcja jest największa i kiedy można za darmo podwyższyć temperaturę np. w basenie.
Węzeł cieplny został wyposażony w ciepłomierz UH50 firmy Landis+Gyr. Ciepłomierz został zamontowany przy pompie ciepła celem pomiaru ilości ciepła produkowanego przez nią. Komunikacja z nimi odbywa się w czasie rzeczywistym z użyciem protokołu Modbus RTU.
Węzeł został wyposażony w 3 liczniki elektryczne. Jeden licznik to licznik z wyjściem impulsowym do pomiaru energii elektrycznej pobieranej przez węzeł cieplny.
Pozostałe dwa to o wiele bardziej zaawansowane liczniki, z którymi możliwa jest komunikacja z użyciem protokołu Modbus RTU. Jeden znajduje się przy panelach fotowoltaicznych i służy do pomiaru i jakości energii produkowanej ze słońca. Drugi został zamontowany przy pompie ciepła i mierzy energię pobieraną przez to urządzenie. Oba urządzenie pozwalają na pomiar nie tylko energii czynnej, ale również energii biernej.
Węzeł cieplny, prócz standardowej funkcji CWU i CO, służy również do podgrzewania wody basenowej. Prócz klasycznego algorytmu pracy tego układu, czyli załączania podgrzewu na żądanie z guzika na sterowniku PLC na węźle cieplnym lub przez przeglądarkę internetową za pomocą platformy internetowej systemu SyNiS – jest również możliwość załączenia algorytmu specjalnego dedykowanego pod układy fotowoltaiczne. Algorytm ten, samoczynnie załącza podgrzew wody basenowej, gdy produkcja energii z PV przekracza zapotrzebowanie węzła. Wtedy aby optymalnie wykorzystać produkowaną energię, podgrzewana jest woda w basenie, aby skrócić i zmniejszyć koszt podgrzania jej, gdy będzie taka konieczność.
Zarówno za pomocą sterownika PLC na węźle cieplnym oraz za pomocą przeglądarki internetowej i platformy SCADA systemu SyNiS, możliwe jest łatwe i intuicyjne ustawianie wszystkich parametrów związanych z podgrzewem CO i CWU.
Możliwe jest nadawanie odrębnych ustawień w poszczególnych porach dnia, weekendy, czy dni świąteczne. Bez problemu można dobrać ustawienia tak, aby zapewnić komfort klientom, a równocześnie zmaksymalizować oszczędności, gdy w ośrodku aktualnie przebywa tylko obsługa.